Koiran käsittely
Olen kiertänyt agilitykisoissa eri puolilla Suomea. En ymmärrä, miksi kisojen aikana heti kisasuorituksen jälkeen saa huutaa naama punaisena koiralle ja kiskoa sitä hihnasta kovakouraisesti, jos koira on tehnyt jonkun agilityesteen väärin.
Eihän se virhe ole koirassa, vaan vika on hihnan toisessa päässä eli johtuu koiran ohjaamisesta. Pettymyksen purkaminen koiraan ei kuulu agilitykisoihin! Rally-tokossa ja näyttelyssä koiraa ei saa rangaista. Koiran hyvinvointi pitäisi laittaa etusijalle ja mikäli ohjaaja kohtelee koiraa huonosti kisapaikalla, niin pitäisi voida määrätä rangaistus ohjaajalle esim. määräaikainen kilpailukielto. Miksei tätä valvota agilitykisoissa?
Suomessa on ollut tästä paljon keskustelua. Moni on ollut kanssani samaa mieltä agility kisapaikoilla tapahtuvasta liian monen kisakoiran huonosta kohtelusta, kun virhepisteitä on radalta kertynyt. Asiaan pitää puuttua jo kisapaikalla ja tarvittaessa tarkistaa agilityn kisa sääntöjä.
Kirjoittanut Alisa Anttila


Kommentit
Lähetä kommentti